O2 Žije Příběhy

Honza Hruška: Moje mise? Propojení komerčního a technologického světa

Alex Juránková
aktualizováno 23. 05. 2022
Sdílet článek

Kdo je Honza Hruška v O2? A jak dlouho vlastně v O2 pracuješ?

Původním vzděláním jsem technik, mám za sebou Matfyz, obor informatika, už na škole jsem se živil programováním a skládáním počítačů z komponent, hned v roce 1990 jsem získal zřejmě jeden z prvních živnostenských listů. Po škole jsem nastoupil jako konzultant do malé poradenské firmy Anima Praha, kde jsme dělali strategické poradenství, návrhy Balanced Scorecards a manažerských informačních systémů a školení klíčových manažerských kompetencí.

Do Eurotelu jsem nastoupil v roce 2004 jako specialista zlepšování procesů. Moje první práce byla revidovat a optimalizovat proces vývoje nových produktů. Od té doby jsem byl součástí postupně všech našich korporátních identit (pamatujete ještě ty zkratky ET, ČTc, TO2, TEF?), včetně roční stáže v Českém Telecomu.

„Vždycky jsem v té správné době dostal nabídku dělat v rámci firmy něco úplně nového.“

Asi rok po mém nástupu získala Český Telecom Telefónica a začala připravovat jeho začlenění do svých struktur a zároveň integraci fixní a mobilní části. K tomu vznikl nový tým – Integrační kancelář, kam jsem se přihlásil na pozici programového manažera pro fixně-mobilní konvergenci. Tehdy jsme byli tři z Eurotelu a tři z Telecomu, měli jsme kancelář na Vyskočilově i na Olšanské a začali jsme obě firmy dávat dohromady. Tohle období vyvrcholilo dvěma zásadními super projekty: sloučením ČTc a ET a následně rebrandingem nové firmy, která sloučením vznikla – O2. Měl jsem tu čest vést první z nich. Byla to naprosto skvělá zkušenost a dlouho jsem z ní čerpal.

Honza_Hruska1

Potom jsem se podílel víc na projektech v rezidentním segmentu, ať už to byla integrace call center, budování telesales, nebo nové franšízové sítě. Možná i proto jsem nakonec, chvíli před zánikem Integrační kanceláře (už bylo zintegrováno!), dostal nabídku vést tým e-shopu. Začali jsme tehdy prakticky z nuly budovat on-line jako standardní prodejní kanál, vznikla nová platforma pro mobilní i fixní služby a jeho e-shop jsme propojili s dalšími logistickými procesy (tehdy vznikla například aplikace OAT).

V rámci další organizační transformace jsem se dostal k oblasti řízení výkonu a plánování. Vedl jsem Performance management tým retailových kanálů, začali jsme budovat operativní reporting, modely rozpadu prodejních cílů na kanály, týmy a jednotlivce, nově vznikl provizní tým. Tým se postupně rozrůstal, úkolů a projektů logicky přibývalo, v závěrečné etapě jsme také zajišťovali tzv. Go to market proces.

Na konci roku 2015 Consumer divize změnila strukturu a já přijal nabídku vést tým marketingu fixních služeb (internet, hlas, o rok později přibyly byznysové datové služby a ICT). Zajímavých výzev bylo hodně. Od spuštění Internetu AIR Fix – jako jeden z prvních operátorů na světě jsme zákazníkům nabídli neomezený bezdrátový domácí internet, přes zrychlování DSL, Internet HD, zvýšení prodeje symetrického internetu, několik pokusů nastartovat výrazněji prodeje v ICT oblasti, využití GDPR příležitosti atd. Na začátku roku 2018, kdy se Jindra Fremuth stal novým CEO, jsem dostal nabídku vytvořit a vést divizi Technologie v její dnešní podobě.

Jak tuhle pozici vnímám?

Pro mě je to šance, jak víc propojit komerční a technologický svět – vysvětlit kolegům v Technology, že věci, které přicházejí z marketingu, mají své opodstatnění. A naopak je to i možnost líp vysvětlit kolegům z marketingu, co dělají naši inženýři a ajťáci, k čemu je který systém, platforma, technologie dobrá, a proč ji máme dále rozvíjet nebo naopak opustit. Zkrátka taková mise sblížení obou světů.

Pozitivní na tom je, že nejsem úzce specializovaný odborník, snažím se i technickým věcem porozumět „lidsky“ a možná i díky tomu je pak umím i dalším laikům předat srozumitelně. Pokud netechnikům prezentujete něco jen přes technologické parametry, v podstatě jim nezbývá, než tzv. „challengovat náklady“. Teprve když jim pomůžete pochopit koncept v pozadí, vysvětlíte návaznost jednotlivých systémů na komerční služby, dovedou se na věc podívat i z jiného úhlu. Jsme technologická firma, technologie jsou základem našich služeb, živí nás. A to je, co mě nejvíc baví – pronikat do technologických trendů, hledat příležitosti, jak O2 z technologického pohledu postavit ještě lépe, kde můžeme ušetřit, kde naopak další investicí získat nové možnosti pro naše zákazníky.

V budoucnu bych se rád víc dostal i do lokalit a ke komerčním týmům a bavil se s nimi o tom, jak naše služby technicky fungují, dal jim šanci trochu nahlídnout pod pokličku. Věřím, že kdo víc pochopí, co se všechno děje „na pozadí“ služeb, je dokáže i líp vysvětlit a prodat našim zákazníkům.

A kdo je Honza Hruška v soukromí?

Nejsem Pražák, se ženou bydlíme na vesnici, máme 4 děti, zatím relativně malé. To celkem určuje většinu našich činností. Společně se sousedy organizujeme nejrůznější volnočasové aktivity pro děti a celé rodiny. Jednou z nejvýraznějších zatím byla asi loni Mikulášská, kde jsem vystupoval jako moderátor, DJ a roztleskávač v jedné osobě. Playlist jsem vybíral na Spotify a ovládal notebook připojený k mixážnímu pultu přes mobil odkudkoliv ze sálu. Pořádáme i tvůrčí dílny pro děti, nejrůznější soutěže, oblíbený je dětský cyklo cross. A víte, co si na tom nejvíc užijeme? Když společně po večerech vymýšlíme, co podniknout příště – doma se ženou nebo s dalšími kamarády ze spolku v místní hospodě.

I přes hodně plný program se snažím v poslední době víc běhat, nedávno jsem běžel půlmaraton, Pražský maraton, mezitím orienťák, ke kterému mě a celou naši rodinu inspiroval jeho velký propagátor a trenér kolega Vašek Zakouřil. Sám i s rodinou jezdím na kole, dlouhé roky jsme používali dětský vozík za kolo, teď už děti dají nějakou tu rozumnou trasu samy.

Jak to jde dohromady s prací a rodinou? Naučil jsem se využívat třeba zahraniční konference nebo vícedenní návštěvy u partnerů.  Při návštěvě Kalifornie (kde jsou sídla řady našich technologických dodavatelů) jen tak z momentálního nápadu vyběhl ráno z hotelu v San Franciscu asi 7 km tam a 7 zpět ke Golden Gate Bridge. Byla to paráda, svítání, ranní mlha… od té doby si na cestu vždycky přibalím věci na běhání.

Honza_Hruska2

Jak se ze všeho nezbláznit

Mně osobně funguje jednoduchá a prastará moudrost – jako první ji, myslím, zformuloval Aischylos cca 500 let př. n .l. nějak takhle: Měj sílu změnit to, co změnit můžeš, měj trpělivost vydržet, co změnit nedokážeš, měj moudrost rozeznat jedno od druhého. To je podle mě základ funkční prioritizace – soustřeďte energii na věci, ve kterých můžete uspět, vytvořit něco nového, někomu pomoct. Často trávíme čas diskusemi o tom, co nás štve a nemůžeme s tím nic dělat. Píšeme o tom dlouhé maily a své nářky sdílíme s dalšími kolegy (asi aby nepřišli zkrátka). To je zbytečné a jen to bere energii.

Co to pro mě znamená konkrétně? Asi nedokážu změnit svět, ale dokážu kolegům vytvořit lepší prostředí pro jejich práci, můžu vychovat slušné a aktivní děti, umím pomoct sousedům líp trávit volný čas. A to má smysl!


Najděte si pozici podle svých představ
a pojďte do toho s námi!

Alex Juránková | specialista komunikace

Když se mě lidi ptají, co v O2 dělám, čistě teoreticky bych si mohla vystačit s jediným slovem: Píšu. Maily, SMS a jiné texty pro zákazníky. A taky články. Nebo rozhovory se zajímavými kolegy. Protože jedno slovo vážně nestačí.