Kdo je Honza Hruška v O2? A jak dlouho vlastně v O2 pracuješ?
Původním vzděláním jsem technik, mám za sebou Matfyz, obor informatika, už na škole jsem se živil programováním a skládáním počítačů z komponent, hned v roce 1990 jsem získal zřejmě jeden z prvních živnostenských listů. Po škole jsem nastoupil jako konzultant do malé poradenské firmy Anima Praha, kde jsme dělali strategické poradenství, návrhy Balanced Scorecards a manažerských informačních systémů a školení klíčových manažerských kompetencí.
Do Eurotelu jsem nastoupil v roce 2004 jako specialista zlepšování procesů. Moje první práce byla revidovat a optimalizovat proces vývoje nových produktů. Od té doby jsem byl součástí postupně všech našich korporátních identit (pamatujete ještě ty zkratky ET, ČTc, TO2, TEF?), včetně roční stáže v Českém Telecomu.
„Vždycky jsem v té správné době dostal nabídku dělat v rámci firmy něco úplně nového.“
Asi rok po mém nástupu získala Český Telecom Telefónica a začala připravovat jeho začlenění do svých struktur a zároveň integraci fixní a mobilní části. K tomu vznikl nový tým – Integrační kancelář, kam jsem se přihlásil na pozici programového manažera pro fixně-mobilní konvergenci. Tehdy jsme byli tři z Eurotelu a tři z Telecomu, měli jsme kancelář na Vyskočilově i na Olšanské a začali jsme obě firmy dávat dohromady. Tohle období vyvrcholilo dvěma zásadními super projekty: sloučením ČTc a ET a následně rebrandingem nové firmy, která sloučením vznikla – O2. Měl jsem tu čest vést první z nich. Byla to naprosto skvělá zkušenost a dlouho jsem z ní čerpal.
Potom jsem se podílel víc na projektech v rezidentním segmentu, ať už to byla integrace call center, budování telesales, nebo nové franšízové sítě. Možná i proto jsem nakonec, chvíli před zánikem Integrační kanceláře (už bylo zintegrováno!), dostal nabídku vést tým e-shopu. Začali jsme tehdy prakticky z nuly budovat on-line jako standardní prodejní kanál, vznikla nová platforma pro mobilní i fixní služby a jeho e-shop jsme propojili s dalšími logistickými procesy (tehdy vznikla například aplikace OAT).
V rámci další organizační transformace jsem se dostal k oblasti řízení výkonu a plánování. Vedl jsem Performance management tým retailových kanálů, začali jsme budovat operativní reporting, modely rozpadu prodejních cílů na kanály, týmy a jednotlivce, nově vznikl provizní tým. Tým se postupně rozrůstal, úkolů a projektů logicky přibývalo, v závěrečné etapě jsme také zajišťovali tzv. Go to market proces.
Na konci roku 2015 Consumer divize změnila strukturu a já přijal nabídku vést tým marketingu fixních služeb (internet, hlas, o rok později přibyly byznysové datové služby a ICT). Zajímavých výzev bylo hodně. Od spuštění Internetu AIR Fix – jako jeden z prvních operátorů na světě jsme zákazníkům nabídli neomezený bezdrátový domácí internet, přes zrychlování DSL, Internet HD, zvýšení prodeje symetrického internetu, několik pokusů nastartovat výrazněji prodeje v ICT oblasti, využití GDPR příležitosti atd. Na začátku roku 2018, kdy se Jindra Fremuth stal novým CEO, jsem dostal nabídku vytvořit a vést divizi Technologie v její dnešní podobě.
Jak tuhle pozici vnímám?
Pro mě je to šance, jak víc propojit komerční a technologický svět – vysvětlit kolegům v Technology, že věci, které přicházejí z marketingu, mají své opodstatnění. A naopak je to i možnost líp vysvětlit kolegům z marketingu, co dělají naši inženýři a ajťáci, k čemu je který systém, platforma, technologie dobrá, a proč ji máme dále rozvíjet nebo naopak opustit. Zkrátka taková mise sblížení obou světů.
Pozitivní na tom je, že nejsem úzce specializovaný odborník, snažím se i technickým věcem porozumět „lidsky“ a možná i díky tomu je pak umím i dalším laikům předat srozumitelně. Pokud netechnikům prezentujete něco jen přes technologické parametry, v podstatě jim nezbývá, než tzv. „challengovat náklady“. Teprve když jim pomůžete pochopit koncept v pozadí, vysvětlíte návaznost jednotlivých systémů na komerční služby, dovedou se na věc podívat i z jiného úhlu. Jsme technologická firma, technologie jsou základem našich služeb, živí nás. A to je, co mě nejvíc baví – pronikat do technologických trendů, hledat příležitosti, jak O2 z technologického pohledu postavit ještě lépe, kde můžeme ušetřit, kde naopak další investicí získat nové možnosti pro naše zákazníky.
V budoucnu bych se rád víc dostal i do lokalit a ke komerčním týmům a bavil se s nimi o tom, jak naše služby technicky fungují, dal jim šanci trochu nahlídnout pod pokličku. Věřím, že kdo víc pochopí, co se všechno děje „na pozadí“ služeb, je dokáže i líp vysvětlit a prodat našim zákazníkům.
A kdo je Honza Hruška v soukromí?
Nejsem Pražák, se ženou bydlíme na vesnici, máme 4 děti, zatím relativně malé. To celkem určuje většinu našich činností. Společně se sousedy organizujeme nejrůznější volnočasové aktivity pro děti a celé rodiny. Jednou z nejvýraznějších zatím byla asi loni Mikulášská, kde jsem vystupoval jako moderátor, DJ a roztleskávač v jedné osobě. Playlist jsem vybíral na Spotify a ovládal notebook připojený k mixážnímu pultu přes mobil odkudkoliv ze sálu. Pořádáme i tvůrčí dílny pro děti, nejrůznější soutěže, oblíbený je dětský cyklo cross. A víte, co si na tom nejvíc užijeme? Když společně po večerech vymýšlíme, co podniknout příště – doma se ženou nebo s dalšími kamarády ze spolku v místní hospodě.
I přes hodně plný program se snažím v poslední době víc běhat, nedávno jsem běžel půlmaraton, Pražský maraton, mezitím orienťák, ke kterému mě a celou naši rodinu inspiroval jeho velký propagátor a trenér kolega Vašek Zakouřil. Sám i s rodinou jezdím na kole, dlouhé roky jsme používali dětský vozík za kolo, teď už děti dají nějakou tu rozumnou trasu samy.
Jak to jde dohromady s prací a rodinou? Naučil jsem se využívat třeba zahraniční konference nebo vícedenní návštěvy u partnerů. Při návštěvě Kalifornie (kde jsou sídla řady našich technologických dodavatelů) jen tak z momentálního nápadu vyběhl ráno z hotelu v San Franciscu asi 7 km tam a 7 zpět ke Golden Gate Bridge. Byla to paráda, svítání, ranní mlha… od té doby si na cestu vždycky přibalím věci na běhání.
Jak se ze všeho nezbláznit
Mně osobně funguje jednoduchá a prastará moudrost – jako první ji, myslím, zformuloval Aischylos cca 500 let př. n .l. nějak takhle: Měj sílu změnit to, co změnit můžeš, měj trpělivost vydržet, co změnit nedokážeš, měj moudrost rozeznat jedno od druhého. To je podle mě základ funkční prioritizace – soustřeďte energii na věci, ve kterých můžete uspět, vytvořit něco nového, někomu pomoct. Často trávíme čas diskusemi o tom, co nás štve a nemůžeme s tím nic dělat. Píšeme o tom dlouhé maily a své nářky sdílíme s dalšími kolegy (asi aby nepřišli zkrátka). To je zbytečné a jen to bere energii.
Co to pro mě znamená konkrétně? Asi nedokážu změnit svět, ale dokážu kolegům vytvořit lepší prostředí pro jejich práci, můžu vychovat slušné a aktivní děti, umím pomoct sousedům líp trávit volný čas. A to má smysl!