Rozhovory

Pavel Milec: Díky zkráceným úvazkům nepřicházíme o cenné know-how našich zaměstnanců

Lucie Svobodová
aktualizováno 09. 11. 2023
Sdílet článek

V O2 se snažíme podporovat zaměstnance ve sladění jejich osobního a pracovního života a jako jednu z cest vnímáme možnost práce na zkrácený úvazek. A tak ať už jde o rodiče, kteří se chtějí věnovat svým dětem, kolegy experty, kteří vyučují na vysokých školách nebo ty, kteří mají své vlastní projekty, hledáme cesty, aby dělali to, co je naplňuje a baví nejen v O2, ale i mimo něj. Proč zkrácené úvazky nabízíme? A jak nejlépe nastavit spolupráci s kolegy, kteří je využívají? O tom jsme si povídali s naším HR ředitelem Pavlem Milcem.

Pavle, v jakých situacích kolegové práci na zkrácený úvazek využívají?

Nejtypičtější případ, ve kterém nabízíme zkrácené úvazky, je návrat z rodičovské dovolené nebo po dlouhodobé pauze, většinou kvůli nějaké zdravotní příčině. Setkáváme se ale i s dalšími důvody – lidé chtějí studovat a potřebují čas na školu, nebo řeší akutní rodinnou situaci a jejich pomoc potřebuje někdo další. Další důvod bývá, že chtějí trávit méně času v práci a užít si více prostoru pro sebe. Nejčastěji využívané zkrácené úvazky jsou ty v rozmezí 0,75 - 0,80.

Co je motivací pro O2 zaměstnancům zkrácený úvazek nabídnout?

Pokud se některý kolega chce vedle práce v O2 věnovat i něčemu jinému, mám jako zaměstnavatel na vybranou – buď přijdu o člověka, s jehož prací jsem spokojený, nebo přizpůsobím chod firmy tak, aby mi jeho know-how zůstalo. Navíc zaměstnanec, který se rozhodne, že chce studovat, přednášet na škole nebo se věnovat jiným projektům, navíc může svoje vědomosti rozšířit a může přinášet cenné podněty z trhu.  

Zkrátka když umožníme práci na zkrácený úvazek, umožníme většímu procentu lidí u nás zůstat nebo se do práce vrátit a nepřijdeme o know-how, které tyto kolegové mají. Navíc nemusíme shánět nové lidi, které bychom museli seznamovat s firmou. Zároveň posílíme loajalitu kolegů, kterým těmto variantu nabídneme. Další, neméně důležitý, důvod je ten, že nabídnout tuto možnost považujeme za lidsky správné a férové.

Pavel Milec zkracene uvazky

Jak nejlépe nastavit spolupráci s těmi, kdo zkrácený úvazek využívají?

Nejdůležitější je nastavení harmonogramu s nadřízeným tak, aby zaměstnanci pracujícímu na zkrácený úvazek nechyběly podstatné informace. Důležité je si říct, na jakých schůzkách nesmí chybět, aby byl stále v obraze. A tenhle rozvrh musí všichni znát – nejen nadřízený, ale i celý tým a všichni, se kterými daný zaměstnanec spolupracuje. Nastavený harmonogram určitě nesmí nikoho limitovat. Proto je velmi důležité si na začátku nastavit kapacitu daného kolegy – pokud by byla pro tým nedostačující, musí se doplnit, a v takovém případě dává smysl i další zkrácený úvazek. Odlišnost je pak u zkráceného úvazku v manažerské roli – vedoucí pracovník musí prioritizovat a určovat si, do jak velkého detailu půjde v jednotlivých případech a projektech.

Sám v týmu HR několik kolegů pracujících na zkrácený úvazek máš. Jak spolu máte nastavenou komunikaci?

Vzájemná komunikace je další věc, která musí být velmi dobře nastavená – pokud něco potřebuji hned, zvednu telefon a volám. Pokud to spěchá, píšu SMSku. Pro běžnou komunikaci používáme chat v Teamsech a počítáme s nějakým časem, než dostaneme odpověď. U e-mailů musíme počítat s tím, že na ně lidé často nereagují ani ve stejný den.  

Když to shrnu – spolupráce se musí nastavit tak, aby ostatní věděli, kdy je daný kolega v práci, on musí vědět, co se děje, mít všechny potřebné informace a prioritizované nástroje ke komunikaci.

Najděte si pozici podle svých představ
a pojďte do toho s námi!

Lucie Svobodová | Specialista komunikace

„V našem oboru musí člověk doufat v to nejlepší a být připravený na to nejhorší.“