V O2 se snažíme podporovat zaměstnance ve sladění jejich osobního a pracovního života a jako jednu z cest vnímáme možnost práce na zkrácený úvazek. A tak ať už jde o rodiče, kteří se chtějí věnovat svým dětem, kolegy experty, kteří vyučují na vysokých školách nebo ty, kteří mají své vlastní projekty, hledáme cesty, aby dělali to, co je naplňuje a baví nejen v O2, ale i mimo něj. Proč zkrácené úvazky nabízíme? A jak nejlépe nastavit spolupráci s kolegy, kteří je využívají? O tom jsme si povídali s naším HR ředitelem Pavlem Milcem.
Pavle, v jakých situacích kolegové práci na zkrácený úvazek využívají?
Nejtypičtější případ, ve kterém nabízíme zkrácené úvazky, je návrat z rodičovské dovolené nebo po dlouhodobé pauze, většinou kvůli nějaké zdravotní příčině. Setkáváme se ale i s dalšími důvody – lidé chtějí studovat a potřebují čas na školu, nebo řeší akutní rodinnou situaci a jejich pomoc potřebuje někdo další. Další důvod bývá, že chtějí trávit méně času v práci a užít si více prostoru pro sebe. Nejčastěji využívané zkrácené úvazky jsou ty v rozmezí 0,75 - 0,80.
Co je motivací pro O2 zaměstnancům zkrácený úvazek nabídnout?
Pokud se některý kolega chce vedle práce v O2 věnovat i něčemu jinému, mám jako zaměstnavatel na vybranou – buď přijdu o člověka, s jehož prací jsem spokojený, nebo přizpůsobím chod firmy tak, aby mi jeho know-how zůstalo. Navíc zaměstnanec, který se rozhodne, že chce studovat, přednášet na škole nebo se věnovat jiným projektům, navíc může svoje vědomosti rozšířit a může přinášet cenné podněty z trhu.
Zkrátka když umožníme práci na zkrácený úvazek, umožníme většímu procentu lidí u nás zůstat nebo se do práce vrátit a nepřijdeme o know-how, které tyto kolegové mají. Navíc nemusíme shánět nové lidi, které bychom museli seznamovat s firmou. Zároveň posílíme loajalitu kolegů, kterým těmto variantu nabídneme. Další, neméně důležitý, důvod je ten, že nabídnout tuto možnost považujeme za lidsky správné a férové.
Jak nejlépe nastavit spolupráci s těmi, kdo zkrácený úvazek využívají?
Nejdůležitější je nastavení harmonogramu
s nadřízeným tak, aby zaměstnanci pracujícímu na zkrácený úvazek nechyběly
podstatné informace. Důležité je si
říct, na jakých schůzkách nesmí chybět, aby byl stále v obraze. A tenhle
rozvrh musí všichni znát – nejen nadřízený, ale i celý tým a všichni, se
kterými daný zaměstnanec spolupracuje. Nastavený harmonogram určitě nesmí nikoho
limitovat. Proto je velmi důležité si na začátku nastavit kapacitu daného
kolegy – pokud by byla pro tým nedostačující, musí se doplnit, a v takovém
případě dává smysl i další zkrácený úvazek. Odlišnost je pak u zkráceného
úvazku v manažerské roli – vedoucí pracovník musí prioritizovat a určovat
si, do jak velkého detailu půjde v jednotlivých případech a projektech.
Sám v týmu HR několik kolegů pracujících na zkrácený úvazek máš. Jak spolu máte nastavenou komunikaci?
Vzájemná komunikace je další věc, která musí být velmi dobře nastavená – pokud něco potřebuji hned, zvednu telefon a volám. Pokud to spěchá, píšu SMSku. Pro běžnou komunikaci používáme chat v Teamsech a počítáme s nějakým časem, než dostaneme odpověď. U e-mailů musíme počítat s tím, že na ně lidé často nereagují ani ve stejný den.
Když to shrnu – spolupráce se
musí nastavit tak, aby ostatní věděli, kdy je daný kolega v práci, on musí
vědět, co se děje, mít všechny potřebné informace a prioritizované nástroje ke
komunikaci.