Rozhovory
O2 Žije Příběhy

Tomáš Kouřil: V O2 máme Finanční Akademii

Lucie Svobodová
aktualizováno 03. 05. 2023
Sdílet článek

V magazínu CAFINews vyšel rozhovor s naším finančním ředitelem a místopředsedou představenstva Tomášem Kouřilem. Mluví v něm třeba o tom, co ho na práci v O2 nejvíc baví, na co máme v O2 robotickou linku nebo o tom, jak přistupujeme k ESG.

Jméno Tomáš Kouřil je již dlouhou dobu spjato se společností O2. Aktuálně je nejen ředitelem divize financí, ale i místopředsedou představenstva. Bylo těžké si vybrat, kde začít rozhovor s tak zkušeným manažerem.

Ve společnosti O2 působíte už od roku 2003. Když jste nastupoval, napadlo Vás, že zde ještě za 20 let budete? Co Vás v „Outůčku“ drží?

Jsou to hlavně kolegové, se kterými pracuji, a projekty, na kterých spolu děláme. Výhodou O2 vždy bylo, že máme na financích velkou míru autonomie, a už náš dřívější většinový vlastník, skupina Telefónica, nás nechala dělat zajímavé transakce lokálně. A s příchodem PPF se to v tomto ohledu ještě zlepšilo. Málokde se můžete podílet na rozhodování o směřování byznysu a vedle toho například vyjednávat financování. A to jak s lokálními bankami, tak vstupovat na mezinárodní trhy s financováním. Když potřebujeme, tak si v O2 interně stavíme i tým na M&A, řešíme relativně složité skupinové struktury a transakce. Pak máme zkušenosti s finančním řízením firmy obchodované na pražské burze, 7 let jsme aktivní v oblasti startupů nebo jsme si postavili dceřinku na poskytování finančních služeb v rámci skupiny PPF Telecom Group. Osobně jsem si nejvíc užil dva projekty – oddělení infrastrukturní části O2 od obchodní, což byl unikátní projekt i ve světovém měřítku, a pak založení O2 na Slovensku. 20 let je dlouhá doba, ale nějak jsem neměl moc času se nudit... 

Část své kariéry jste strávil ve společnosti Deloitte. Co Vám tato zkušenost přinesla? Jaký byl klíčový moment ve Vaší kariéře?

Deloitte mi dal zdravý přístup k práci, možnost potkat super kolegy a pochopit finance. Klíčový moment pro mě byl jednoznačně vstup PPF do O2.

Téměř 10 let máte na starost finance v rámci O2. Jaké změny se za tu dobu odehrály ve struktuře finančního oddělení?

Odhaduji, že na tradičních financích nás bude polovina původního stavu, a to nám roste P&L i složitost toho, co jako firma děláme. To vytváří takový příjemný tlak na to, co všechno se musíme nově učit. Příkladem můžu uvést třeba naši O2 TV a všechny finanční oblasti s tím související, jako je nákup práv na sportovní obsah, výstavba vlastního televizního studia, nákup přenosových vozů nebo samotné založení a provoz servisní dceřinky. Vedle toho jsme se pustili do oblasti pojištění, splátkování, strojového učení nebo zákaznických bezpečnostních řešení. Z toho je jasné, že pozice komerčních financí se posílila. Zároveň do každé dceřiné společnosti nasazujeme jednatele za finance, a i to vytváří prostor pro kariérní růst. Co hodně pomohlo, bylo nasazení Business Intelligence, které jsme konsolidovali do financí. Historicky jsme vybrali řešení, které následně koupil Microsoft, takže jako firma už dlouho pracujeme nad stejnými daty. To zároveň umožňuje kvalitnější diskusi mezi financemi a obchodem.

Jak dělat týmu financí interní PR? Je to vlastně potřeba? „Má se to vůbec dělat“?

Především se má práce dělat pořádně, tak aby přidávala hodnotu firmě. A ano, PR je potřebné, protože když se něco povede, tak se o tom má vědět. Nicméně v oslavě úspěchu a chválení mám sám slabinu, musím se zlepšit.

Jak to udělat, aby byly FINANCE pro ostatní služba? (a ne tříska...)

No to je ta základní otázka – pomáhat a chránit... Z mojí zkušenosti je to o přirozené autoritě financí jako celku. A je to, jak jinak, o lidech. A to nejen o těch ve finančním týmu, ale i v ostatních oblastech. V O2 vzniká podstatná část hodnoty v komerční jednotce, a tam se nám daří spolupracovat myslím nejlépe za celou dobu, co jsem v O2. Super je, když kolegové z financí dostávají řízené kariérní nabídky z jiných týmů. To je jednak vizitka, že to nedělají úplně špatně, a zároveň to utuží kolektiv.


Jak podle Vašich zkušeností řešit situace, kdy finance preferují řešení, které je „complied“, ale pracnější a/nebo dražší, zatímco obchod nebo vedení preferuje riziko, nebo hůř si ho neuvědomuje?

Nevnímám, že bychom s tímto měli problém. Fungujeme jako promazaný stroj a rozhodujeme se podle čísel a business case. Buď to vychází, nebo se to nedělá. Pokud jsou věci, které návratnost nemají a my je stejně musíme udělat, pak co nejlevněji a nejrychleji. Tam je důležité pohlídat, aby si jedna část firmy neulevila a nepřenesla náklady nebo rizika na někoho jiného ve firmě.

Jaké jsou největší výzvy, kterým čelí finanční oddělení v současné době v rámci O2, a jak se s nimi vypořádáváte?

Jak se svět posouvá a komplikuje, tak je potřeba ty trendy chápat a přizpůsobovat se. Jeden ze způsobů, jak to řešíme v O2, je naše Finanční Akademie. To je interní školící program, což mě vede zpátky k týmu. Představte si, že se v rámci O2 Finanční Akademie můžete, mimo jiné, dozvědět, jak oceňujeme firmy, které kupujeme nebo prodáváme, nebo jak se vyjednává a strukturuje financovaní přes SSD včetně zajištění souviseících rizik. Vše máme rozdělené do modulů a nadstavbou jsou třeba i školení na praktické využití strojového učení v O2 nebo hlavní oblasti, kam budeme směřovat naše investice.

Když se řekne robotická linka, tak si laik asi nejčastěji představí vymazlenou výrobní linku v nějaké výrobní hale, např. ŠKODA AUTO. Ale co si máme představit, když se řekne robotická linka a O2?

To si představte projekt, který mi udělal moc velkou radost, protože jsem to od nás upřímně nečekal. V O2 mám kromě financí na starosti i provoz, a to včetně logistiky, kterou si provozujeme interně. Měli jsme dojem, že jeden náš externí dodavatel začal zneužívat svoji unikátní pozici, konkrétně schopnost programovat SIM karty a zároveň je i balit. To je kombinace vysoce odborné práce a zároveň to vyžaduje i hodně manuální kapacity. Náš tým logistiky (konkrétně tři kolegové) přišel s řešením, že si interně postavíme robotickou linku na programování čipu a jeho balení. Na začátku jsem měl pochybnosti, ale na mém LinkedIn profilu se můžete podívat na příspěvek, že se jim to podařilo na výbornou (to je to PR). A to jsou chvíle kdy se do práce prostě musíte těšit.

Jaké kroky podniká O2 v oblasti udržitelnosti a ekologické odpovědnosti a jak se tyto aktivity odrážejí v rozpočtu společnosti? Co jste jako první věc udělali v rámci financí?

Osobně jsou mi některá témata v rámci ESG velmi sympatická a je dobře, že se řeší. Zároveň i zde platí, že riziko přílišné byrokracie a střelby mimo terč je třeba hlídat. Pokud bych měl sdílet tip, pak bych doporučoval hned na začátek projektu stanovit, co je a co není důležité z pohledu firmy a výsledku. Je více metodik, jak se ESG oblast hodnotí, z čistě finančního pohledu je důležité, jestli řešíte equity nebo debt pohled. Pro Equity může být použita například metodika MSCI. Na jejich stránkách si můžete dohledat, co je relevantní např. pro integrovaného telco poskytovatele. Jak je vidět na obrázku níže, CO2 pro nás není svojí vahou tak důležité jako Governance. Role financí je pohlídat, že jsou firemní zdroje/úsilí správně alokovány, a to včetně aktivit kolem ESG.

Jako zástupce České asociace pro finanční řízení a také jako člověk, který se celou svou kariéru zaměřuje na vzdělávání, se musím zeptat na Váš názor. Je podle Vás finanční myšlení něco, co se může naučit každý, nebo je třeba na něj mít také „talent“, se kterým se člověk musí narodit?

Tipnul bych si, že to bude jako u každé jiné lidské činnosti. Každý máme talent na něco jiného, každopádně kvalita bude vždy funkcí talentu a úsilí. Pak také záleží, o které části financí mluvíme. U účetního budu hledat pečlivost, u metodika a daňaře i schopnost interpretace odborného textu. U člověka, který bude oceňovat firmu, schopnost rychle pochopit, co z byznysu ovlivňuje hodnotu a u controllera i schopnost přesvědčit. To je mimochodem asi nejkomplikovanější, a přitom je to nutné právě pro tu přirozenou autoritu. Moje osobní zkušenost každopádně je, že se obecně ve financích přeceňuje vliv hard skills a zoufale podceňují soft skills.

Autorkou rozhovoru je Olga Cechlová z CAFIN.

Najděte si pozici podle svých představ
a pojďte do toho s námi!

Lucie Svobodová | Specialista komunikace

„V našem oboru musí člověk doufat v to nejlepší a být připravený na to nejhorší.“