Rozhovory

Ivo Brýdl: Od družicových snímků k digitálnímu asistentovi. Jaká byla kariérní cesta datového specialisty?

Kateřina Mikšovská
aktualizováno 02. 07. 2025
Sdílet článek

Zajímá vás, co všechno dnes umí data a umělá inteligence? S Ivem Brýdlem jsme si povídali o tom, jak AI mění nejen O2, ale i život kolem nás – třeba když pomáhá městům plánovat dopravu nebo zákazníkům najít správný tarif. A taky o tom, jakou budoucnost vidí v digitálních asistentech.

Ivo, jak ses vlastně dostal do O2 a co všechno jsi za těch deset let ve firmě stihl?

Nastoupil jsem v prosinci 2014 a začínal jsem tehdy v týmu, kterému jsme říkali „počátek big data“. Byli jsme malý tým, trochu jako garážový startup uvnitř firmy. Naším cílem bylo najít způsoby, jak efektivně a levně pracovat s velkými daty, jak interně, tak pro externí zákazníky. Postupně jsme vyrostli v tým, který dnes lidé znají jako Dataclair.ai. Spolu s Honzou Romportlem, který tým vedl jako ředitel, jsme vytvořili silné jádro odborníků na datová a AI řešení.

Studoval jsi přímo datovou analytiku, nebo tě k tomu dovedla praxe?

Byl jsem kousek vedle. Můj obor se jmenuje „dálkový průzkum Země“, anglicky „remote sensing“. Učili jsme se zpracovávat například družicové snímky, vyhledávat na nich zajímavé jevy, rozpoznávat krajinné prvky, zjišťovat stav vegetace např. pomocí infračerveného záření. Vlastně to byla analýza prostorových dat, která se dneska v AI znovu objevuje. Tehdy jsme měli spoustu nápadů, ale chyběl výpočetní výkon. Dnes, díky moderním grafickým kartám a algoritmům, se to všechno dá dělat ve velkém.

Co tě přivedlo právě do O2?

Už během školy jsem měl v O2 brigádu, kde jsem pomáhal s automatizací individuálních nabídek pro firmy. Pak jsem hledal full time pozici, ptal jsem se interně a dostal jsem tip na tým, který tehdy začínal s big daty. Domluvil jsem se s jeho tehdejším šéfem a nastoupil. Byla to kombinace štěstí a zájmu o technologie, protože jsme věděl, že data budou důležitá a chtěl jsem být u toho.

Dataclair.ai dělá datové projekty pro O2 i pro externí klienty. Můžeš popsat, na čem konkrétně pracujete?

Interně pomáháme třeba se zlepšováním zákaznické zkušenosti. Díky analýze dat dokážeme zjistit, když má někdo nevhodně nastavené služby  nebo když mu často padá síť. Můžeme pak navrhnout procesní nebo technické zlepšení. Děláme i skupinové projekty, spolupracovali jsme třeba se sesterskými firmami z PPF. 

Externě se hodně věnujeme oblasti mobility. Na základě agregovaných a anonymizovaných dat, vždy se souhlasem zákazníků analyzujeme pohyb populace. Tohle je nesmírně cenné třeba pro města a kraje. Pomáhá to s plánováním infrastruktury, dopravních opatření, služeb pro obyvatele. Typickým příkladem je sčítání obyvatel. Statistický úřad ho dělá jednou za deset let a naše data ho mohou v mnoha ohledech doplnit nebo aktualizovat.

Máš v hlavě nějaký projekt, který je tvoje srdcovka?

Určitě projekt INTIQ. Ve spolupráci s naší dceřinkou Intens jsme vytvořili nástroj, který na základě dat modeluje dopravní zátěž na konkrétních silnicích. Města tak můžou lépe plánovat dopravní opatření, obchvaty, zklidňování dopravy. Použili jsme na to i přístup podobný jazykovým modelům a vytvořili jsme si vlastní „jazyk silnic“, do kterého překládáme technická data ze sítě. 

A druhá srdcovka je určitě O2 Buddy – náš virtuální asistent. Pomáhá interně zaměstnancům se zorientovat v našich systémech a produktech, externě zvládá komunikaci se zákazníky. Už teď nám pomohl odbavit část provozu při migracích zákazníků na nové tarify. Neustále pracujeme na tom, aby byl chytřejší, přirozenější, aby znal emoce zákazníka a dokázal na ně reagovat.

Máte za sebou nějaký projekt, který měl nečekaně silný dopad?

Zrovna O2 Buddy skvěle pomohl během nedávných tarifních změn. Bez něj bychom nezvládli odbavit všechny zákazníky a naše zákaznické centrum by kapacitně nestačilo. Takhle jsme dokázali část dotazů přesunout do digitální obsluhy. A dalším příkladem, je že díky O2 Buddy jsme si uvědomili, jak důležitá jsou vstupní data. Začali jsme mnohem víc dbát na to, aby i data z webu byla dobře strukturovaná, aktuální a validovaná. Je to takový vedlejší přínos, který ale dělá velký rozdíl. 

Je nějaký nástroj nebo technologie, která tě v poslední době nadchla?

Perplexity.ai – nástroj, který funguje jako vyhledávač s přidanou inteligencí. Zadáš třeba přepis dlouhé přednášky a on ti pomůže najít, jestli se tam řeší téma, které tě zajímá. Šetří to čas. A obecně, používání AI nástrojů jako O2 Buddy nebo ChatGPT může být obrovskou pomocí, pokud člověk ví, jak s nimi pracovat. Důležité je nebát se s nimi mluvit přirozeným jazykem, nebýt heslovitý. Čím víc do nich dáš, tím víc dostaneš.

A kam podle tebe AI směřuje? Co nás čeká za pět let?

Věřím, že za pět let už budeme běžně mluvit s digitálními asistenty, kteří budou těžko rozpoznatelní od člověka. Jako firma musíme být připravení nabídnout zákazníkům rychlou, přirozenou digitální obsluhu. Ale zároveň musíme zachovat možnost osobního kontaktu. Digitální svět s sebou nese i hrozby – podvody, deepfaky, manipulaci. Bude důležité, abychom jako společnost našli rovnováhu a nepřestali spolu mluvit i „naživo“.

Kdybys měl neomezené možnosti, na co bys AI nasadil ve svém osobním životě?

Na organizaci času. Sjednotit pracovní, rodinný a osobní kalendář, pohlídat, co jsem komu slíbil, co už mám domluvené. A pak třeba i na třídění fotek, naučit systém, co se mi líbí, jak fotím a aby mi automaticky vybíral tu nejlepší z desítek podobných. Možností je spousta, jen si je přizpůsobit tak, aby nám technologie opravdu pomáhala.

Najděte si místo podle sebe

Kateřina Mikšovská | Specialistka komunikace

Nejen v životě, ale i v práci mě provází skautské heslo „Buď připraven“. Na pomoc druhým, na nečekané události i na krizovou komunikaci, která může v našem oboru nastat prakticky kdykoli.