Nachystat benefitní program pro téměř 4000 lidí je pořádná výzva. Jiná přání a potřeby mají mladí kolegové, jiná ti zkušenější, a to jak z Prahy, tak z regionů. A aby to nebylo málo, je potřeba hledat i rovnováhu mezi tím, co preferují muži a co ocení ženy – aby si každý našel něco, co mu skutečně sedne. Své o tom ví i Petra Bacíková, která se v O2 již několik let stará právě o zaměstnanecké benefity. V rozhovoru prozradila, jak se z vedoucí kladenské prodejny dostala do HR, jakou roli hraje zpětná vazba z průzkumů spokojenosti i jaké novinky v odměňování právě pro kolegy chystá.
Petro, jaká byla tvoje cesta v O2 a co tě přivedlo k práci v oblasti odměňování?
Moje karierní cesta v O2 je poměrně dlouhá a plná zajímavých zkušeností. Začala jsem před 17 lety jako vedoucí dvou prodejen na Kladně. Poté jsem byla součástí performance týmu. Cestovali jsme po celé republice a zlepšovali výkonnost značkových i franšízových prodejen. Byl to náročný, ale hodně zajímavý projekt. Spousta toho, co jsme tenkrát zaváděli, se používá na prodejnách dodnes. Pak jsem zastřešovala vzdělávání a rozvoj pro retail. Zde jsem se poprvé začala intenzivněji potkávat s kolegy z HR, i když tehdy jsem se ještě věnovala úplně jiným věcem než dnes.
Poté přišla mateřská dovolená a vypadalo to, že se už do O2 nevrátím. Změnil to nečekaný telefonát od mé současné nadřízené – měla pro mě pozici v odměňování a benefitech. Vůbec jsem nečekala, že bych dostala takovou šanci, ale řekla jsem si: proč ne? Bylo to pro mě něco úplně nového a rozhodně to byl skok do neznáma. Navíc v době covidu, kdy jsem si pro pracovní počítač jela do kanceláře, pak pracovala z domova a kolegyně mě zaučovala online. Rozjezd tedy nebyl jednoduchý, ale zpětně jsem za tu šanci moc vděčná. A to se mi na O2 právě líbí - dáváme našim zaměstnancům příležitost posunout kariéru do jiných oblastí tak, aby je práce naplňovala a my jsme využili jejich potenciál.
Mnoho rodičů vnímá přechod zpátky do práce jako složitý – jaké možnosti a podpora byly pro tebe klíčové při rozhodování o nástupu na zkrácený úvazek?
Práce v O2 mi vždycky vyhovovala, takže jsem byla ráda, že se mohu vrátit. Ale vidina návratu na plný úvazek se dvěma malými dětmi byla pro mě nepředstavitelná – necítila jsem se být superhrdinkou a především jsem chtěla zůstat přítomnou mámou. Zkrácený úvazek mi umožnil postupně se adaptovat na pracovní prostředí, vše plynule nastavit a vyhnout se stresu z toho, že bych nestíhala ani práci, ani rodinu.
Jak covid ovlivnil tvoji práci? Na co si z té doby pamatuješ nejvíce?
Covid byl obrovská výzva. Každý den jsme čelili novým vládním nařízením, která jsme museli rychle implementovat. Nejvíce si pamatuji období masového testování. Na Gammě vzniklo velké testovací centrum a já musela zajišťovat testování i pro regiony. Bylo to opravdu náročné, ale současně to přineslo chvíle, na které ráda vzpomínám. Třeba když nám dovezli ohromné kartonové krabice plné sad na samotestování a my je s brigádnicí měly nabalíčkovat. Říkala jsem si, že nad tím tu strávíme určitě několik dní… A najednou se zvedli kolegové od počítačů a přidali se. Během pár hodin jsme měli hotovo. To byla krásná ukázka toho, jak se tým může semknout i v těžkých časech.
Co v O2 děláš teď?
V současnosti se věnuji odměňování, benefitům a zdravotní péči pro zaměstnance. V rámci odměňování to jsou např. mzdové benchmarky nebo analýzy pracovního trhu a pracovních pozic, aby naše odměňování bylo spravedlivé a konkurenceschopné. Velice podobné je to i v oblasti zaměstnaneckých benefitů. V rámci zdraví dohlížím na pracovně lékařské služby, které jsou dané zákonem, jako jsou např. vstupní prohlídky zaměstnanců nebo ty, které poskytujeme pro naše zaměstnance navíc, jako třeba očkování. V kostce se snažím, aby tu kolegové byli spokojení.
Jak vnímáš rozdíly v odměňování mezi muži a ženami?
Rozdíly v odměňování mezi muži a ženami jsou často složité téma a kdybychom šli do hloubky, vydalo by to na celý článek. Pokud se ale zaměřím na situaci v O2, mohu říci, že na spravedlivé odměňování klademe velký důraz a soustředíme se na něj dlouhodobě. Abychom zamezili rozdílům, hodnotíme především samotnou pozici, a to podle různých kritérií, jako je míra zodpovědnosti, náročnost, potřebné znalosti nebo zkušenosti. Tím se vyhneme tomu, aby při odměňování hrál roli například faktor pohlaví. Průběžně také kontrolujeme data, abychom měli jistotu, že náš systém odměňování zůstává spravedlivý a odpovídá reálným potřebám.
Co si myslíš, že bude trendem v oblasti odměňování a benefitů v příštích letech?
Jednoznačně flexibilita. Lidé stále více oceňují možnost přizpůsobit si práci svým potřebám – ať už jde o zkrácené úvazky, práci čtyři dny v týdnu nebo flexibilní pracovní dobu. Vnímám také zvyšující se důraz na work-life balance a zdraví, ať už fyzické nebo duševní. Myslím, že tyto trendy budou jen posilovat, zejména mezi mladšími zaměstnanci.
Jaké benefity v O2 zaměstnanci nejčastěji využívají?
Nebude to asi překvapivé - jako
zaměstnanci O2 nejvíce oceňujeme příspěvek na zaměstnanecký telefon a možnost využít
body z kafeterie na nákup telefonů a příslušenství v našich prodejnách. K dalším hodně oblíbeným pak patří třeba Shell
karta na nákup pohonných hmot. Zároveň je třeba říct, že v rámci kafeterie naše
zaměstnance nijak nesvazujeme tím, že bychom jim určovali, kolik bodů mohou čerpat
na zdraví, vzdělávání, sport, penzijní připojištění. V kafeterii průběžně během
roku přibývají noví dodavatelé a protože zde opravdu najdete velký rozptyl
služeb od estetické medicíny, přes online lékárny až po trenéra badmintonu, necháváme
to plně na našich zaměstnancích, aby svých 18 tisíc bodů utratili za to, co je
potěší. Pokud by navíc měli kolegové zájem o něco dalšího, určitě mohou přijít
s návrhy a my se budeme snažit zařadit do cafeterie i nové dodavatele.
Jak důležité jsou pro vás výsledky průzkumů spokojenosti zaměstnanců?
Průzkumy spokojenosti jsou pro nás obrovsky důležité. Díky nim dostáváme cennou zpětnou vazbu, která nám pomáhá vylepšovat pracovní prostředí. Každý dotazník, který vyplníte, skutečně čteme. A i když si někteří zaměstnanci možná myslí, že jejich odpovědi zůstanou bez povšimnutí, opak je pravdou. Spousta změn, které zavádíme, vychází právě z vašich podnětů.
Můžeš uvést konkrétní příklad toho, jak zpětná vazba vedla k reálné změně?
Jedním z příkladů může být třeba spuštění Psychologické pomoci pro zaměstnance, kterou jsme zavedli v květnu. V průzkumech jsme zaznamenali rostoucí zájem o tuto podporu a mám opravdu radost, že jsme mohli vyjít vstříc. Když se člověk dostane do složité životní situace, terapie může být velkou pomocí – ale udělat ten první krok a najít vhodného psychologa není snadné, zvlášť s dlouhými čekacími lhůtami, které lidi často odradí. Díky tomuto programu je přístup k psychologické pomoci mnohem jednodušší.
Dalším příkladem jsou nově pořízené ergonomické židle na prodejny nebo kávovary do regionů. I tato zlepšení vzešla z podnětů zaměstnanců, kteří nás upozorňovali na potřebu lepšího vybavení na pracovištích. Díky tomu teď mohou pracovat v pohodlnějším prostředí. Kromě větších změn vycházíme vstříc i jednotlivým, konkrétním požadavkům, o kterých se sice nikde nepíše, ale i ty mají na pracovní pohodu svůj vliv.
Proč by vlastně zaměstnanci měli vyplňovat dotazníky spokojenosti? Nestačí říct svůj názor nadřízenému?
Každý názor nám pomáhá vylepšit firemní prostředí. Když nám kolegové konkrétně popíšou, co je trápí nebo co by rádi viděli v nabídce benefitů, můžeme na to reagovat. Není to o tom, že bychom ty dotazníky jen "dali do šuplíku" – naopak. Zpětná vazba má přímý dopad na to, co děláme. Čím více konkrétních podnětů dostaneme, tím lépe můžeme reagovat a vylepšit to, co lidem ve firmě chybí. Pokud někdo například napíše, že by rád vylepšil benefity, ale neuvede detaily, těžko můžeme odhadnout, co přesně si přeje. Když ale napíše, že by ocenil více nějaký specifický benefit, máme jasný směr, na co se zaměřit. Každý konkrétní podnět nás posouvá vpřed.
Poslední dobou také vidíme, že stále více lidí si uvědomuje, jak důležité je sdílet svůj názor. Možná to není obrovský skok, ale postupně se to zlepšuje. Lidé začínají chápat, že jejich názor má hodnotu a že díky nim můžeme zavést změny, které zlepší pracovní prostředí pro všechny.
A na závěr – prozradíš, co nového chystáte v oblasti odměňování?
Každý rok přinášíme nové věci, na které se těším, ale zatím bohužel nemůžu moc prozradit. Můžu jen naznačit, že se kolegové mohou těšit na nový a poměrně významný benefit v oblasti wellbeingu. Také budeme navyšovat příspěvky na stravné a pracujeme na zavedení příspěvku zaměstnavatele na dlouhodobý investiční produkt. Kromě toho neustále sledujeme trh, abychom mohli reagovat na nové trendy a nabídnout zajímavé možnosti. Takže určitě je na co se těšit!