Rozhovory
Technologie

Tomáš Kudláč o evoluci IT v O2: Od outsourcingu k internímu vývoji

Kateřina Mikšovská
aktualizováno 17. 07. 2024
Sdílet článek

Málokterý obor prošel za poslední roky tak dynamickými změnami jako právě IT. O tom, jak v O2 začínal, na čem aktuálně pracuje i jak využívá umělou inteligenci, jsme si povídali s Tomášem Kudláčem, manažerem IT.

Tomáši, jak dlouho pracuješ v O2 a co tě do firmy přivedlo?

Musel jsem si to spočítat (smích). Letos je to už 22 roků! Nastoupil jsem sem relativně krátce po škole, i když jsem samozřejmě už při studiu pracoval. V Bratislavě jsem prošel několika IT firmami a když můj poslední zaměstnavatel změnil vlastníka, neměl jsem co dělat. Když jsem se začal porozhlížet dál, našel volnou pozici v tehdejším Eurotelu. V té době se shodou okolností pár kamarádů přestěhovalo do Prahy, a tak jsem se zkusil přihlásit do výběrového řízení a klaplo to. Od té doby jsem tu.

Jak se podle tebe IT u nás ve firmě za ty roky změnilo?

Všiml jsem si, že všechno funguje v určitých cyklech, které se opakují. I v oblasti IT vidím trendy, které mají cyklickou povahu, zejména pokud jde o interní vývoj a outsourcování práce externím dodavatelům. Zajímavé je, že v posledních několika letech se v IT znovu objevuje potřeba řešit většinu věcí přímo ve firmě, což urychluje mnoho dalších procesů. Do podobného prostředí jsem nastoupil před 20 lety. Tehdy to bylo do marketingového oddělení, které si budovalo vlastní malé IT oddělení, aby se vyhnulo zdlouhavému vývoji přes centrální IT divizi. Později se IT oddělení různě transformovala, začalo být populární outsourcování vývoje a v posledních letech se tento trend zase obrací a více se vše řeší "doma".

Co tě na té práci v O2 nejvíc baví?

Musím říct, že těch dvacet let nebylo vždycky úplně růžových, ale tak to má asi čas od času každý. Prostě občas to bylo nahoře, občas dole. Ale posledních pár roků mě práce baví hodně. Dříve jsme byli jako firma velmi konzervativní co se týče technologií, vždy se velmi dbalo na bezpečnost a stabilitu. Jednoduše jsme preferovali spolehlivost a úplně se vyhýbali moderním trendům v IT oblasti. To se ale před několika lety změnilo. Stabilita a bezpečnost jsou pochopitelně pořád na prvním místě, ale už zkoušíme a zapracováváme nové věci. Hodně se tedy zvětšila škála toho, na co si běžný ajťák může sáhnout.  

To, co momentálně děláme, je opravdu špička v našem oboru. Pracujeme na zajímavých a aktuálních projektech, což nám pomáhá přitahovat mladé a talentované lidi, kteří by jinak hledali příležitosti v start-upech. Naše výhoda je v tom, že jsme součástí velké společnosti, která nám poskytuje zázemí, takže práce u nás je prakticky bez rizika. Zabýváme se moderními, atraktivními projekty a stále je co nového a od koho se učit.

Prozradíš, na čem jsi v posledních letech pracoval opravdu s radostí?

V několika posledních letech se věnujeme poměrně velkému a komplexnímu projektu. Máme za úkol z velkých, robustních aplikací, které běžely nebo pořád běží v datacentrech, udělat spoustu menších, které už budou fungovat v cloudech. Cílem je, abychom jako firma mohli rychle reagovat na jakékoli změny. Ať už se jedná třeba o implementaci nových systémů, uvedení nových tarifů na trh nebo třeba monitorování služeb a sítě. Tím, že budeme mít vše rozdělené do menších aplikací, tzv. microservices, můžeme dělat jen drobné úpravy nebo přidávat další aplikace, aniž by bylo potřeba dělat velké změny v celém ekosystému, řešit odstávky služeb pro zákazníky apod.

Máš ve svém portfoliu nějakou službu, která generuje velký provoz a naopak se u ní v průběhu let nic moc nemění a nepodléhá trendům?

Takovou službou jsou třeba Premium SMS. Poskytují rychlý a pohodlný způsob, jak můžou zákazníci operátorů platit za služby nebo produkty přímo ze svého mobilu, aniž by potřebovali kreditní kartu nebo bankovní účet.


Když si představíš, že je potřeba na trh uvést novou službu. Kde přesně v řetězci jednotlivých úkonů se nacházíš ty a tvoje oddělení?

My jsme vlastně až na konci. Nejprve je potřeba vymyslet produkt – třeba nový mobilní tarif. Kolegové z IT vývoje ho pak musí naprogramovat a naším úkolem je pak tento produkt prostřednictvím nové aplikace nasadit do už existujícího IT systému, a to tak, aby se vše propojilo, správně propisovalo a zobrazovalo. Zákazník tedy musí být schopný si v Moje O2 ověřit, že tuto službu má a na jaké adrese, kolegové z kontaktního centra nebo prodejny zase potřebují vidět, jak se daná služba fakturuje a tak dále a tak dále. Vše se samozřejmě musí nejprve otestovat a teprve pak se propojuje se všemi ostatními aplikacemi.

Zní to dost složitě. Jaký to má přínos pro firmu a jaký pro naše zákazníky?

Architektura těchto "microservices” nám umožňuje velmi rychle a pružně reagovat na různé změny a potřeby firmy. Díky tomu, že každá úprava je izolována v relativně malém celku, můžeme často přicházet s novými službami nebo vylepšeními. Už se neomezujeme na čtyři velké IT releasy ročně, jak tomu bylo dříve. To je právě to, co mě na mé práci baví.

Je něco, čemu by ses chtěl více věnovat v blízké budoucnosti?

Kolegové pracují v rámci pilotního projektu na nasazení umělé inteligence do našeho ticketingového systému, přes který se hlásí chyby. Neměl jsem od toho příliš vysoká očekávání, ale hodně mě překvapilo, že už krátce po implementaci to dokáže produkovat užitečné odpovědi na různé problémy, které uživatelé mají. Čekal jsem, že na začátku to bude spíše k ničemu a bude potřeba hodně práce s laděním, ale nebylo tomu tak. Rád bych našel nějaké další oblasti v rámci mého oddělení, kde bychom si nasazením AI mohli usnadnit a zrychlit práci. A samozřejmě během implementace bychom se naučili hodně nového a také se zabavili s momentálně žhavou technologií. 

Najděte si pozici podle svých představ
a pojďte do toho s námi!

Kateřina Mikšovská | Specialistka komunikace

Nejen v životě, ale i v práci mě provází skautské heslo „Buď připraven“. Na pomoc druhým, na nečekané události i na krizovou komunikaci, která může v našem oboru nastat prakticky kdykoli.