Když vkročíte do tréninkového centra v naší pražské centrále, máte pocit, že jste najednou úplně v jiné budově. "Samotné prostory jsou zcela jiné než zbytek budovy. Jsou plné květin, jsou zde atypické koberce, designová světla a nábytek. Vše dohromady vytváří dojem příjemného prostoru, ve kterém chcete trávit čas nejen na školení, ale i v co-workingové zóně, " popsala naše Learning and Development manažerka Veronika Housková. Jaká školení se v něm konají a kolik ho ročně navštíví kolegů?
Převzato z e-časopisu Firemní vzdělávání
Tréninkové centrum společnosti O2 je velmi mladé, v březnu 2023 oslaví rok své existence. První diskuse o jeho vytvoření proběhly v květnu 2021, v srpnu se začal ladit projekt a za půl roku uvítalo první účastníky.
Covid pomohl rozvoji
Pandemie koronaviru způsobila, jako v mnoha firmách, nucený přesun školení ze školicích místností do online prostředí. Když covid skončil, ukázalo se, že školení konzultantů prodejen lektory online rovnou na jejich pracovišti dává smysl a má své benefity – i jiné než jen finanční úsporu. Má také výrazný dopad na fluktuaci a spokojenost nově nastupujících během onboardingu. To byl jasný impulz pro vybudování nového centra, a to přímo v centrále společnosti. První ohlasy jsou skvělé: "Samotné prostory jsou zcela jiné než zbytek budovy. Jsou plné květin, jsou zde atypické koberce, designová světla a nábytek. Vše dohromady vytváří dojem příjemného prostoru, ve kterém chcete trávit čas nejen na školení, ale i v co-workingové zóně, " uvádí L&D manažerka Veronika Housková. "V rámci L&D máme 3 learning partnery, kteří se starají hlavně o spolupráci s externími dodavateli a případně pomáhají organizovat školení. Interní lektory, např. pro soft skills vůbec nemáme," doplňuje Veronika Housková. Přímo v tréninkovém centru probíhají v průměru každý den tři školení pro zaměstnance centrály. Jen za první rok jeho existence se v tréninkovém centru proškolilo zhruba 7 000 účastníků (bez online). U inspirativních setkání nebo menších konferencí se potká najednou až 50 lidí. U menších školení je to obvykle klasický počet 12 účastníků na školení. "Prakticky každý den v centru probíhají online školení kolegů z prodejen. Ta jsou ale běžnému návštěvníkovi centra skrytá, protože se odehrávají ve studiích," dodává Ondřej Kouba, Digital Learning Projects Supervisor.
Variabilita a technologie
Centrum má čtyři modifikovatelné místnosti pro prezenční školení a tři studia. Součástí centra jsou dvě propojitelné místnosti, které dávají prostor školením či menším konferencím a při propojení jsou dimenzovány až pro 50 osob. Pravidelně se zde konají produktová školení, leadership, manažerské dovednosti, prezentační či projektová školení. Zajímavostí je i jedna místnost "kavárenského typu", ve které najdete jak barové stolky s vysokými židlemi, tak malé stolečky, křesílka, balanční židle a taburety. Místnost je vhodná pro workshopy, sdílení či networking. "Záměrem bylo vytvoření prostředí pro kreativní práci, kde se úplně odstřihnete od zbytku světa. Výborně se zde dělají design sprinty. Brzy ráno máme v tréninkovém centru kurzy jógy a pozdě odpoledne se můžete realizovat v rámci rukodělných kurzů – třeba si ručně vážeme knihy," vypočítává Veronika Housková. Jedno z vysílacích studií je pro profi natáčení vybaveno zelenou klíčovací látkou, filmovými kamerami, světly, mikrofony a další technikou. Samotné natáčení nezajišťuje externí firma, ale kolegové z O2 Learning.
A co se ve studiu obvykle děje? "Streamujeme Technologické úterky, ve kterých kolegové vysvětlují a učí kolegy z jiných divizí, jak to v technologickém světě funguje. Dále streamujeme konference pro jednotlivé jednotky a často toto studio využíváme pro natáčení krátkých vzdělávacích videí. Hrdí jsme i na možnost podílet se na tvorbě externě publikovaného podcastu 'Cybercast', který si můžete poslechnout i na Spotify," uvádí Ondřej Kouba. "Velký důraz jsme kladli jak na kvalitu pro účastníky, tak na jednoduchost ovládání pro lektora. Jednoduše řečeno, stačí zapojit jeden kabel do počítače a můžete vysílat. V místnosti je kamera namířená na lektora, osvětlení, televize pro sdílení prezentace a druhá televize, na které lektor vidí účastníky, aby s nimi mohl interagovat a sledovat jejich aktivitu. To vše ovládá pomocí tabletu a svého standardního notebooku," doplňuje Ondřej Kouba.
Profi školení se dá začít i s jedním iPhonem
Od prvního záměru a úvah o vybudování centra do jeho dokončení uplynul pouhý rok a celková investice je již z poloviny navrácena. Přesunutím tréninkového centra z jiné budovy do prostor centrály operátor uspořil za původní prostory a zároveň spoří nemalé částky za cestovní náklady konzultantů. Ti se dříve sjížděli z celé republiky a školili se v Praze dvakrát do měsíce po dobu dvou týdnů. "Měli jsme od začátku velkou podporu vedení firmy i našeho HR ředitele. Bez toho by to nešlo," uzavírá Housková. Vybudování vlastního online studia ale nemusí být nedostupné ani pro menší firmy nebo i jednotlivce. V O2 prozradili, že první vysílání probíhala z iPhonu, následně přidali tablet a přestěhovali z druhé místnosti další televizi. Díky úspěchu později koupili i zelené plátno. Až po rozhodnutí, že online trénink není dočasné řešení, ale pro prodejny trvalé, začali investovat větší částky. Pro tato vysílání se investice pohybují v řádu desítek tisíc. V případě profi zeleného studia se v O2 dostali na částku okolo 400 tisíc korun. "Tréninkové centrum brzy oslaví první narozeniny. Mám radost, že jsme se rozhodli jej vybudovat a věnovali jeho přípravě tolik času. Každý den se nám to vrací v podobě spokojených lektorů i účastníků našich školení. Stručně řečeno, stále nám dělá obrovskou radost,” říká Veronika Housková.
Reportáž vyšla v e-časopise Firemní vzdělávání, jejím autorem je šéfredaktor Tomáš Langer.